Pandemijai skaudžiai palietus darbo rinką, dalis įmonių bankrotus skelbia pačios ar yra likviduojamos, nes tapo nemokiomis. Abiem atvejais darbuotojai lieka su daugybe neatsakytų klausimų: ar atgaus jiems priklausantį darbo užmokestį, kokios išmokos priklauso, kur reikia kreiptis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija paaiškina, reikia žinoti darbuotojui, jei darbdavys bankrutuoja ar tapo nemokus.
Garantijos bankrutuojant darbdaviui priklauso darbuotojams, kurių darbdaviams iškelta bankroto byla ar įmonė yra likviduojama, nes tapo nemoki. Tas pats galioja ir darbuotojams, kai jų darbdavio įmonė registruota Europos Sąjungos valstybėje ar kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje ir dėl kurių pradėti nemokumo procesai.
Garantinio fondo lėšos – bankrutavusių ar nemokių įmonių darbuotojams
Lėšos iš Garantinio fondo skiriamos tik tada, kai darbdavys tampa nemokus ir neturi pakankamai nuosavų lėšų atsiskaityti su darbuotojais.
Į Garantinio fondo išmokas darbuotojas gali pretenduoti, jeigu įmonėje pradėjo dirbti anksčiau nei teismas nutarė iškelti bankroto bylą ar kreditoriai pradėjo vykdyti bankroto procedūras ne teismo tvarka. Šiuo atveju nėra svarbu, ar darbo santykiai tęsiasi toliau, ar darbo sutartis po teismo sprendimo baigėsi.
Garantinio fondo išmokos neskiriamos darbuotojams, kurie buvo įdarbinti po bankroto bylos iškėlimo.
Garantinio fondo išmokos dydis ir jos skyrimo tvarka
Darbdaviui bankrutavus ar tapus nemokiu, darbuotojui išmokama priskaičiuota su darbo santykiais susijusių pajamų suma, ne didesnė nei 3 852 Eur (6 MMA).
Garantinio fondo išmoka skiriama, kai paskirtas bankroto administratorius „Sodrai“ pateikia paraišką. Joje nurodoma suma, kurią bankrutuojantis (bankrutavęs) darbdavys skolingas darbuotojui.
Išmoka neskiriama, jeigu:
Jeigu darbdaviui iškelta bankroto byla, darbuotojas turi:
Jeigu įmonė tapo nemoki ir darbdavys su darbuotoju neatsiskaito, darbuotojas turi:
Svarbu. Jeigu darbdavys bankrutuoja, paskirtą nemokumo administratorių galima sužinoti Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos interneto svetainėje skyrelyje „Įmonių bankrotas").
Kokios papildomos išmokos priklauso atleistiems darbuotojams?
Nedarbo socialinio draudimo išmoka. Jeigu darbuotojas neteko darbo, reiktų kreiptis į Užimtumo tarnybą. Čia galima ieškoti naujo darbo, sulaukti pasiūlymų dalyvauti mokymuose, taip pat pateikti prašymą skirti nedarbo socialinio draudimo išmoką, kurią skiria ir moka „Sodra“. Prašymą skirti nedarbo socialinio draudimo išmoką galima pateikti ir asmeninėje „Sodros“ paskyroje gyventojui, pasirinkus prašymą skirti nedarbo socialinio draudimo išmoką, GPS18.
Ši išmoka skiriama asmenims, kurie per paskutinius 30 mėnesių iki įsiregistravimo Užimtumo tarnyboje dienos turi bent 12 mėnesių nedarbo socialinio draudimo stažą. Nedarbo socialinio draudimo išmoka mokama 9 mėnesius (išsamesnę informaciją apie nedarbo draudimo išmoką galima rasti „Sodros" tinklalapyje čia).
Užsiregistravus Užimtumo tarnyboje, asmuo tampa draustas privalomuoju sveikatos draudimu ir nereikia kas mėnesį savarankiškai mokėti įmokų. Jeigu darbo netekęs žmogus neužsiregistruoja Užimtumo tarnyboje, nuo kito mėnesio privalo savarankiškai mokėti sveikatos draudimo įmokas.
Darbo paieškos išmoka. Į darbo paieškos išmoką, kuri 2021 metais siekia 211,86 Eur, gali pretenduoti:
Darbo paieškos išmokos negali gauti asmenys, kurie turi teisę gauti nedarbo socialinio draudimo išmoką ar kai jos mokėjimo laikotarpis asmens kreipimosi į Užimtumo tarnybą metu yra pasibaigęs.
Atšaukus ekstremaliąją situaciją ar karantiną, darbo paieškos išmoka bus mokama dar 1 mėnesį.
Daugiau informacijos, kaip gauti darbo paieškos išmoką, rasite Užimtumo tarnybos tinklalapyje čia.