Valstybinė darbo inspekcija (VDI) paaiškina, ar visoms pareigybėms užimti turi būti organizuojami konkursai įstaigose, kuriose pareigybių, dėl kurių gali būti rengiamas konkursas, sąrašą ir konkursų organizavimo ir vykdymo tvarką nustato specialūs įstatymai?
Darbo kodekso (DK) 41 str. 3 dalyje numatyta, kad darbuotojui parinkti į vadovaujančiųjų darbuotojų ir specialistų pareigas, taip pat tokias pareigas, kurias eiti gali asmenys, turintys tam tikrų gebėjimų arba kuriems keliami ypatingi intelekto, fiziniai, sveikatos ar kiti reikalavimai, gali būti rengiamas konkursas. Pareigybių, dėl kurių rengiamas konkursas, sąrašą ir konkursų valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės, savivaldybių ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, organizavimo ir vykdymo tvarką nustato Vyriausybė, išskyrus įstaigas, kuriose pareigybių, dėl kurių gali būti rengiamas konkursas, sąrašą ir konkursų organizavimo ir vykdymo tvarką nustato specialūs įstatymai. Asmuo, laimėjęs konkursą, turi teisę reikalauti, kad su juo ne vėliau kaip per 20 darbo dienų būtų sudaryta darbo sutartis, išskyrus įstatymų nustatytas išimtis.
Profesionaliojo scenos meno įstatymo 11 str. numato nacionalinių, valstybinių ir savivaldybių teatrų ir koncertinių įstaigų darbuotojų darbo santykių reglamentavimo ypatumus. Šio straipsnio 1 dalis numato, kad nacionalinių, valstybinių ir savivaldybių teatrų ir koncertinių įstaigų vadovai priimami į pareigas konkurso būdu Vyriausybės nustatyta tvarka (Konkursų valstybės ir savivaldybių įmonėse, iš valstybės, savivaldybių ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetų bei iš kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų finansuojamose valstybės ir savivaldybių įstaigose ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašas yra patvirtintas Vyriausybės 2017 06 21 nutarimu Nr. 496 „Dėl Lietuvos Respublikos darbo kodekso įgyvendinimo").
VDI atkreipia dėmesį į tai, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2017 03 17 nutartyje civilinėje byloje Nr. 3K-3-131-686-2017 konstatavo, kad „Teatrų ir koncertinių įstaigų įstatyme nenustatyta kitų darbuotojų (direktoriaus pavaduotojo), kurie į pareigas būtų priimami konkurso būdu. Taigi ir teatro direktoriaus pavaduotojo darbo santykių reglamentavimas patenka į minėto įstatymo reglamentavimo sritį. Būtų neprotinga įstatymo nuostatas aiškinti kaip reglamentuojančias visų šios srities darbuotojų, jų vadovų darbo santykius, išskyrus teatro vadovo pavaduotojo. Taigi sistemiškai vertinant minėtų teisės aktų nuostatas darytina išvada, kad tik teatro vadovas privalo būti skiriamas į pareigas konkurso būdu".
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, VDI daro išvadą, jog tam tikrose įstaigose, kuriose pareigybių, dėl kurių gali būti rengiamas konkursas, sąrašą ir konkursų organizavimo ir vykdymo tvarką nustato specialūs įstatymai (lex specialis), reikia vadovautis šiuose įstatymuose įtvirtintu teisiniu reglamentavimu, o ne bendrosiomis teisės normomis, nustatančiomis konkursų organizavimo ir rengimo tvarką.