Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas gegužės 5 d. sprendimu administracinėje byloje Nr. eI-5-492/2018 pripažino, kad aplinkos ministro įsakymas neįleisti į Lietuvą daužtų ar kitaip apgadintų automobilių kai kurių transporto priemonių, pripažintų atliekomis, buvo neteisėtas.
Primintina, kad 2016 m. lapkričio 25 d. aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-798 buvo pakeistos Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklės, patvirtintos 2003 12 24 įsakymu Nr. 710, ir jų 7.2 papunktis, papildant ir 2 priedu, kuriame buvo nustatyti Transporto priemonių pripažinimo eksploatuoti netinkamomis transporto priemonėmis kriterijai. Šiuo įsakymu atliekomis buvo pripažintos transporto priemonės, kurios išregistruotos iš kitos šalies registro, kaip neatitinkančios joms keliamų reikalavimų, buvo išmontuotos sudėtinių dalių naudojimui, supjaustytos į dalis, neturėjo identifikavimo numerio ar laikoma nenaudojama pagal paskirtį, taip pat sunkiai pažeistos pagrindinės transporto priemonės dalys ir būtinos remonto išlaidos viršija dabartinę jos vertę arba remontuoti ekonomiškai netikslinga, išskyrus istorines transporto priemones.
Būtent dėl pastarosios nuostatos kilus nepasitenkinimui, mat kai kurie į Lietuvą įvežami naudoti automobiliai ir motociklai buvo pripažįstami netinkamais eksploatuoti, praktiškai, naikintini, praėjusių metų rugpjūčio 2 d. įsakymu Nr. D1-658 buvo patikslintas vienas iš minėtų taisyklių 2 priede nurodytų 7 atvejų, kada transporto priemonė gali būti priskiriama atliekoms, t. y., kai:
Šias nuostatas Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) gegužės 5 d. sprendimu administracinėje byloje Nr. eI-5-492/2018 pripažino prieštaraujančiomis konstituciniam teisinės valstybės principui.
„Nuosavybės teises ir asmens ūkinės veiklos laisvę ribojantis reguliavimas gali būti įtvirtinamas ne žemesnės galios nei įstatymas teisės akte, taip pat įvertinusi tai, jog ginčijama nuostata neturi įstatyme nustatyto pagrindo, išplėstinė teisėjų kolegija konstatuoja, jog aplinkos ministro įsakymas (...) prieštarauja konstituciniam teisinės valstybės principui, suponuojančiam teisės aktų hierarchiją“, – rašoma teismo nutartyje. LVAT nutartis yra galutinė ir neskundžiama.
Aplinkos ministerija, komentuodama šį sprendimą, pranešė, kad Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas savo nutartyje pasisakė, jog aplinkosaugos kriterijai netinkamiems naudoti automobiliams turi būti įtvirtinti aukštesniu teisės aktu – ne aplinkos ministro įsakymu, o įstatymu. Patys kriterijai yra tinkami ir teisėti, todėl Aplinkos ministerija šiuo metu ruošiasi siūlyti aplinkosaugos kriterijus įtvirtinti įstatymu.
Pasak Aplinkos ministerijos, LVAT panaikinus 2016 metų aplinkos ministro įsakymą, kuriuo patvirtintose Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklėse buvo nustatyti kriterijai, kada transporto priemonė pripažįstama netinkama eksploatuoti ir dėl to jos tvarkymui taikomi specialūs reikalavimai, teks sugrįžti prie ankstesnės tvarkos ir ankstesnio teisinio reguliavimo. Tai reiškia, kad į Lietuvą vėl bus galima laisvai įvežti net ir tuos naudotus automobilius, kurie kitose valstybės būtų pripažinti kaip atliekos ir netinkami naudoti keliuose.
Aplinkos ministerija teigia, kad dar 2011 metais Europos Komisijos nustatytus aplinkosaugos kriterijus naudotiems automobiliams Lietuva patvirtino 2016 m. Taigi naudotų automobilių importuotojų verslo atstovai turėjo net 6 metus susipažinti su dabar pradėta taikyti tvarka: prievole dokumentuose nurodyti, ar vežamas automobilis yra naudotina transporto priemonė, ar traktuotina kaip atlieka.
Pagrindinis importuojamų transporto priemonių patikrinimo tikslas – aplinkosauginis. Taip buvo siekiama užtikrinti, kad į Lietuvos teritoriją nepatektų naudoti automobiliai kaip atliekos, kuriomis vėliau būtų galima atsikratyti neteisėtais būdais. Antras tikslas – žmonių saugumas keliuose. Pasitaikydavo atvejų, kuomet iš naudotų automobilių dalių, t.y. atliekų, būdavo surenkamos naujos transporto priemonės ir jos parduodamos rinkoje.
Tokios šalys kaip Estija, Lenkija ar Vokietija naudotiems automobiliams taiko dar griežtesnę tvarką nei Lietuva. Lenkija ir Vokietija vien per pirmąjį praeitų metų pusmetį penkis kartus sustabdė krovinius iš Lietuvos, kuriuose naudoti automobiliai buvo pripažinti kaip atliekos, o jų gabenimas – kaip nelegalūs vežimai. Tai – signalas Lietuvai, kad būtina stiprinti netinkamų naudoti automobilių įvežimo į mūsų šalį kontrolę.